آشنایی مقدماتی با بورس

  • برای شروع سرمایه­ گذاری در بورس چه اقدامی باید کرد؟

به صورت کلی اگر شما با این ذهنیت وارد بازار بورس شوید که با خرید و فروش سهام در بورس خیلی سریع پولدار خواهید شد، خیلی زود در این بازار با مشکل مواجه خواهید شد و این ذهنیت در نحوه معاملات و خرید و فروش سهام شما تاثیر خواهد گذاشت که در نهایت منجر به اشتباهات ناخواسته و تصمیم گیری های احساسی شما می شود و چیزی جز زیان برای شما نخواهد داشت. در نتیجه شما باید بپذیرید که سرمایه گذاری در بورس نیز یک فرایند است که در برخی مواقع زمانبر و در برخی مواقع نیز بسته به شرایط می تواند بسیار زودبازده باشد. با مراجعه به شعبه کارگزاری و اخذ کد بورسی می­توانید معامله در بورس را به سه روش حضوری، اینترنتی و آنلاین آغاز کنید. گفتنی است کد بورسی پس از مراجعه به کارگزاری بورس بیمه ایران و تحویل مدارک، ظرف ۱۸ ساعت فعال می‌گردد. این کد، شامل سه حرف اول نام خانوادگی و پنج عدد به صورت تصادفی است. برای مثال کد بورسی آقای رضا جهانگیری، جها۲۴۸۶۵ می‌باشد.

 

  • انجام معامله در بورس به چه روش­ هایی امکان­پذیر است؟

انجام معاملات در بورس به سه روش امکان­پذیر است:

  • سفارشات حضوری: با مراجعه به شعبه کارگزاری مورد نظر، فرم خرید یا فروش را در بخش پذیرش تکمیل کرده، پس از آن مسئول پذیرش، سفارش فرد را به معامله­ گران اطلاع می­دهد تا خرید و فروش توسط ایشان انجام شود.
  • سفارشات اینترنتی: در معاملات اینترنتی، فرد می‌تواند پس از انعقاد قرارداد اینترنتی، بدون مراجعه حضوری به کارگزاری، از طریق وب­سایت کارگزاری اقدام به ثبت سفارشات خرید و فروش نماید. در این صورت پس از ثبت سفارشات توسط شخص، مسئول پذیرش بعد از مشاهده سفارشات، آنها را به معامله­ گران اطلاع می­دهد تا خرید و فروش توسط ایشان انجام شود.
  • معاملات آنلاین: در معاملات آنلاین، فرد سفارشات خرید و فروش را به صورت مستقیم در سامانه معاملات ثبت می‌ نمایید یعنی خود فرد حکم معامله‌ گر را دارد.

 

  • چه مدارکی جهت افتتاح حساب معاملات آنلاین مورد نیاز است؟

  • اصل شناسنامه؛
  • اصل کارت ملی؛
  • کپی مدرک تحصیلی؛

 

  • فرآیند دریافت کد بورسی و شروع معامله در بازار بورس

*از کجا  و چطوری کد سجام بگیریم؟

قدم اول ثبت ­نام در سجام (سجام مخفف سامانه جامع اطلاعاتی مشتریان) از طریق آدرس

http://yon.ir/8dZJU

برای گرفتن کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام ثبت­ نام کنید و سپس به همراه مدارک به شعبه کارگزاری بورس بیمه ایران مراجعه نمائیم.

 

تفاوت کد بورسی و کد آنلاین چیست؟

کد بورسی به مثابه شماره حساب فرد در بانک است، بدین معنا که شرط ورود به بازار سرمایه دریافت کد بورسی می‌ باشد، اما همانطور که فرد با دریافت کد اینترنت بانک، می ­تواند بدون مراجعه به بانک اقدام به انجام فعالیت­ های بانکی ­اش نماید با کد آنلاین نیز می­تواند اقدام به خرید و فروش کند.


محدودیت سنی ورود به بورس

خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس شرط سنی ندارد یعنی ما با هر سنی می‌ توانیم کد معاملاتی بگیریم و در بورس خرید و فروش کنیم. کد معاملات برخط (آنلاین) هم داریم که برای گرفتن آن باید حداقل دیپلم داشته باشیم. این یعنی تقریبا باید بیشتر از ۱۸ سالمان باشد تا بتوانیم با کد بر خط خودمان خرید و فروش کنیم. با این حال بعضی والدین وقتی نوزادی تازه متولد یا فرزندشان به سنی می رسد که دوست دارند هوش مالی­اش را پرورش دهند، برایش کد بورسی می­ گیرند.

 

نماد شرکت­ ها و گروه­ های بورسی

نماد، کدی است که برای آسانتر شدن شناسایی و دسته ­بندی شرکت­ ها در بورس استفاده می­ شود. اولین حرف این نماد، مشخصه صنف یا گروهی است که شرکت در قالب آن فعالیت می­ کند.سایر حروف هم از نام شرکت گرفته شده و معمولا طوری انتخاب می شود که به خوبی نام شرکت را تداعی کند.

مثال: نماد ذوب از گروه فلزات که مربوط به شرکت ذوب آهن اصفهان است.
غپارس: نماد روغن نباتی پارس ( غ حرف مشترک شرکت­های گروه صنایع (غذایی + پارس)

ساعات و روزهای کاری بورس

چه پول ­هایی را به بورس نیاوریم؟

فقط وقتی پولی به جز خرج سالانه و پس­ انداز روز مبادا داریم می‌ توانیم آن را وارد بورس کنیم.

بورس نسبت به بعضی بازارها دارای نقدشوندگی بهتری است مثلا اگر فردی بخواهد خانه خود را بفروشد زمان زیادی طول می­ کشد تا خریداری با پیشنهاد مناسب پیدا شود اما در بورس می­توان سهام را امروز فروخت و دو روز بعد کل مبلغ را پس از کسر کارمزدها دریافت کرد. (این مورد با اصطلاح T + 2 در بازار شناخته می­ شود)

باید در نظر داشت که بورس ایران یک بورس درصدی است یعنی اینکه محدودیت بالا و پایین شدن قیمت دارد یعنی اگر شما سهامی را بخرید امکان ندارد همین فردا قیمت اون سهام نصف شود یا فردا پول شما دو برابر شود، یک دامنه نوسان و یک محدودیت وجود دارد که این دامنه نوسان ۵% می‌باشد. در بورس‌ های بین‌المللی این دامنه نوسان وجود ندارد اما در بورس ایران این دامنه نوسان وجود دارد و این اولین نقطه امنی است که یک سهامدار و یا یک سرمایه‌ گذار می‌تواند خیالش راحت باشد که اگر سرمایه‌ گذاری کند پولش نصف شود و یا یک خطر این چنینی وی را تهدید کند این دامنه نوسان ۵% است یعنی سرمایه شما نسبت به روز قبل نمی‌تواند بیش تر از ۵% رشد یا کاهش پیدا کند در واقع دامنه نوسان ما در یک روز ۱۰% است یعنی ۵ مثبت و ۵ منفی.

 

صندوق­ ها و سبدگردان­ ها

این نوع از سرمایه گذاری مناسب افرادی است که دلایل مختلف نمی­ توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نمایند و یا اینکه اطلاعات و مهارت کافی را برای بررسی و تحلیل و خرید و فروش ندارند. به این دسته افراد توصیه شود که به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه­ گذاری نمایند. در روش غیرمستقیم، ما مدیریت سرمایه خود را به دست افرادی می‌ سپاریم که هم مهارت و دانش مالی دارند و هم بیشتر وقتشان را مستقیما صرف بررسی تحلیل گزینه ­های مختلف سرمایه ­گذاری می‌کنند. در نتیجه سرمایه ما توسط یک گروه خبره و حرفه‌ای مدیریت شده و معمولا سودی بیشتر از میانگین سود بازار سهام به دست می‌آوریم.

 

خرید واحدهای صندوق های سرمایه­ گذاری مشترک

این مطمئن ­ترین و راحت ­ترین شکل سود گرفتن از بورس است و حتی نیاز به دریافت کد سهامداری از کارگزاری­ ها هم ندارد. این صندوق­ ها با جمع­ آوری سرمایه‌ های مردم شکل می‌گیرند و با بهره‌گیری از یک ساختار قانونمند و تحت نظارت بورس و بازارهای دیگر، سرمایه­ گذاری می‌کنند و به جای اینکه خود ما مستقیما درگیر تحلیل وضعیت شرکت‌ ها و خرید و فروش سهام شویم:

  • مدیران حرفه ای این صندوق ­ها این کارها را انجام می­دهند.
  • ما هم افزایش نرخ واحدهای صندوق ها سود کسب می­کنیم.
  • صندوق هم از محل کارمزد سود خود را بر می­دارد.

شایان ذکر است این کارگزاری در خانواده خود از شرکت سبدگردان آسال (وابسته به بیمه ایران) به منظور ارائه تمامی خدمات در حوزه صندوق ­ها و سبدگردانی بهره می­ برد.

 

نحوه همکاری با کارگزاری بورس بیمه ایران

کارگزاری بورس بیمه ایران در سراسر کشور اقدام به تاسیس شعبه، اعطا نمایندگی و جذب بازاریاب کرده است. از همین رو نمودار زیر مراحل همکاری با کارگزای به عنوان بازاریاب را نشان می­دهد:

 

کسب اطلاعات بیشتر:      تلفن: ۸۹۴۸-۰۲۱  داخلی ۲۱۶ – مدیریت امور شعب و نمایندگی­ ها   داخلی ۲۳۲ – واحد امور بازاریابی