✔تحلیل بنیادی و تکنیکال شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد #کگل👇

تحلیل بنیادی

بررسی وضعیت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

معرفی

شرکت سنگ­آهن گل­گهر در تاریخ ۱۵/۱۲/۱۳۷۰ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال در شهرستان سیرجان به ثبت رسیده است. مراحل مقدماتی و مطالعات مهندسی اجرای طرح استخراج سالیانه ۵ میلیون تن سنگ­آهن و ۲/۵ میلیون تن کنسانتره آهن توسط شرکت ملی فولاد ایران با همکاری شرکت سوئدی گزانگز بعنوان مشاور شروع شد و این عملیات در طول سالهای جنگ تحمیلی با وقفه طولانی مواجه شد و مجددا از سال ۱۳۷۰ به موجب موافقتنامه­های بین بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران، کلیه داراییها و دیون طرح گل­گهر بر اساس ارزیابی کارشناسی به مبلغ ۲۰۰،۱۷ میلیون ریال به شرکت معدنی و صنعتی گل­گهر انتقال یافت. مبلغ ۵۱ میلیارد ریال از کل مبلغ فوق بعنوان سهام اولیه بانک و بقیه بعنوان وام بمدت ده سال با سود ۱۳% واگذار گردید. بهره­برداری از خط تولید کنسانتره از تاریخ ۱/۱/۱۳۷۳ با ظرفیت اسمی دو و نیم میلیون تن آغاز گردیده و پس از اخذ مجوز شورای اقتصاد و توسعه و بهینه­سازی خطوط تولید، ظرفیت از ۲٫۵ میلیون تن به ۳٫۵ میلیون تن افزایش یافت. در حال حاضر پروانه بهره­برداری با ظرفیت سالانه ۸۵۷۰۰۰۰ تن استخراج کنسانتره آهن از وزارت صنایع و معادن اخذ گردیده است.

مضافا خطوط ۵ و ۶ هر کدام به ظرفیت ۲ میلیون تن (جمعا ۴ میلیون تن) در سال مالی ۱۳۹۵ به بهره­برداری رسیده است و اخذ پروانه بهره­برداری از خطوط فوق در دستور کار شرکت قرار دارد. بهره­برداری از کارخانه گندله­سازی شماره یک با ظرفیت ۵ میلیون تن در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۸۹ اغاز شد. مضافا کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت ۵ میلیون تن در  تاریخ ۱۰/۰۷/۱۳۹۵ به بهره­برداری رسیده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس برابر با ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۸/۷/۱۳۹۷ افزایش یافته است. خلاصه روند افزایش سرمایه شرکت مطابق جدول زیر می­باشد:

ترکیب فروش شرکت به تفکیک نوع محصولات (بر اساس فروش سال ۹۷)

مقدار و نرخ فروش ماهانه بیلت


روند مبلغ فروش شرکت سالهای ۸۹-۹۷

ترکیب بهای تمام شده

تنها مواد مستقیم مصرفی شرکت سنگ­آهن می باشد که ابتدا آن را تبدیل به کنسانتره کرده و سپس اقدام به تبدیل آن به گندله می نماید.

مهمترین طرح‌های دردست اقدام

بررسی عملکرد ترازنامه‌ای شرکت

دارایی های شرکت طی سال ۹۷ رشد ۴۸ درصدی داشته است. همچنین رشد ۱۰۵ درصدی سود انباشته نهایتا به افزایش پنجاه درصدی حقوق صاحبان سهام شده است و در کل ساختار سرمایه شرکت رشد داشته است. اما با توجه به پروژه های متعدد شرکت، همان طور که انتظار می­رود، بدهی­های شرکت روند افزایشی داشته و در این سال رشدی ۳۸ درصدی داشته است.

روند حاشیه سود شرکت

پیش‌بینی کارشناسی سود

برای پیش‌بینی کارشناسی سود سال ۹۸ مقدار تولید بر اساس روند تاریخی شرکت، با توجه به ظرفیت تولید فرض شده است. همچنین در میزان فروش، میزان فروش شرکت بر اساس عملکرد چند ماه اخیر شرکت برآورد گردیده است.

نرخ فروش گندله داخلی ۲۳٫۵ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان با فرض قیمت ۳۷۰ دلار برای سال ۹۸ و ۳۵۰ دلار برای سال ۹۹ با نرخ دلار نیما ۱۱٫۳۰۰ و سال ۹۹ برابر ۱۲۰۰۰ تومان فرض شده است. همچنین نرخ گندله جهانی ۸۵ دلار در هر تن و نرخ کنسانتره ۷۵ دلار در هر تن در نظر گرفته شده است.

نسبت­های مالی شرکت به شرح جدول زیر می­باشد:

نمای تکنیکی معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) – تایم فریم هفتگی:

سهام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، پس از رشد از قیمت‌های ۴۳۰ تومان تا ۷۷۰ تومان (از ابتدای دی ۹۷ الی نیمه تیر ماه ۹۸)، روند اصلاحی را در پیش گرفته و اکنون در باند میانی چنگال Andrew و حول محور Fibo Ret61.8% نوسان می‌کند. روند اصلاحی در کگل زمانی خاتمه می‌یابد که معامله‌گران با تقاضای خود مقاومت ۷۲۰ تومانی را بی‌اعتبار نمایند. در این شرایط فضا برای رشد سهم تا قیمت‌های ۸۸۰ – ۹۰۰ تومانی هموار خواهد شد. لذا معامله‌گرانی که قصد سرمایه‌گذاری در نماد کگل را دارند، می‌توانند با شکست مقاومت یاد شده و مد نظر قرار دادن حد ضرر ۶۵۰ تومانی، وارد معامله خرید شوند.