✔ارزیابی بازار سرمایه از نگاه عضو هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در دومین هفته مسابقات لیگ ستارگان👇

در صورت ثبیت نسبی نرخ ارز و عدم اعمال هیجانات کاهشی و افزایشی قیمت دلار سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری تمایل به حضور در این بازار پیدا کرده و با اطمینان خاطر بیشتری سرمایه های خود را از دیگر بخش های اقتصاد به سمت بازار سرمایه سوق خواهند داد.
آبتین کریمی عضو هیئت مدیره و معاون توسعه و عملیات کارگزاری بورس بیمه ایران در دومین هفته از دور سوم مسابقات لیگ ستارگان بورس در محل برگزاری مسابقات حضور داشته و در خصوص ارزیابی وضعیت بازار اظهار داشت : در حال حاضر وضعیت بازار با یک‌چشم انداز بلند مدت کماکان روند رو به رشدی را خواهند داشت و سهم های بنیادی هستند میتوانند سود آوری خود را حفظ کرده و در این شرایط گزینه مناسبی برای جذب سرمایه ها می باشند.
کریمی افزود: سرمایه گذاران به دور از رفتارهای هیجانی با بررسی های دقیق صورت گرفته میتوانند موارد مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب و از ریسک های شدید و بدون بررسی دوری کنند.
عضو هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران در مورد ارزیابی و نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های اقتصادی کشور اذعان داشت : اقتصاد ایران در مقایسه با اقتصاد کشورهای پیشرفته، در مرحله بانک پایه باقی مانده این در حالیست که در یک بررسی و مقایسه اجمالی اقتصاد ایران با اقتصاد کشورهای توسعه یافته و پیشرو در صنعت، شاهد هستیم که اقتصاد در کشورهای صنعتی و پیشرفته بازار پایه بوده و بازار سرمایه در این کشورها رکن و بستر اصلی تامین مالی برای پروژه های صنعتی هستند .
وی در ادامه افزود : در کشورهای پیشرفته بانک ها منابع اصلی برای تامین مالی سرمایه در گردش و تامین مالی کوتاه مدت و یکساله به حساب می آیند این در حالیست که در ایران همچنان به طور سنتی از بانک ها و منابع بانکی برای تامین سرمایه و تامین مالی پروژه های صنعتی استفاده می شود که این استراتژی در بلند مدت سیستم اقتصادی کشور را دچار مشکل و اختلالات متعدد می کند.
بنابراین در صورتی که وضعیت بازار سرمایه یک روند پایدار را دنبال کند و سرمایه گذاران شاهد باشند که بازار سرمایه از سوی نهادهای نظارتی کاملا کنترل شده و هیجانات بازار در حال مدیریت است، ترغیب به حضور بلند مدت در بازار سرمایه پیدا کرده و این حضور مستمر متعاقبا سبب شده تا شرکت ها با برنامه مستحکم تری پروژه های خود را با روش های متعدد افزایش سرمایه، انتشار اوراق و دیگر روش های تامین مالی به مرحله اجرا رسانده و با نرخ مناسب از بازار تامین مالی کنند و به این روش فشار از روی منابع مالی نیز کاسته خواهد شد.
کریمی به وضعیت کلی اقتصاد کشور و تاثیر تحریم ها بر اقتصاد اشاره کرد و گفت :طی یکسال گذشته پیرو خروج غیر قانونی آمریکا از برجام در اقتصاد کشور شاهد فشارهای هیجانی، متعددی بوده ایم اما به تازگی با کاهش نرخ ارز تا حد زیادی فشارهای کلی از بازار مرتفع شده و در صورتی که نرخ ارز به یک ثبات نسبی برسد مجددا برگشت پر شور سرمایه گذاران به بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود‌. این در حالیست که تغییرات کاهشی یا افزایشی شدید نرخ ارز میتواند نتیجه معکوس بر این بازار اعمال کند و نگرانی ورود سرمایه گذاران را به بازار سرمایه در بر خواهد داشت.